Fietsspeciaalzaak Roelofs 10 Beoordeling 9.1 gebaseerd op 1856 individuele klantbeoordelingen op 5-sterrenspecialist



G.A. van Nispenstraat 1
6814 JA Arnhem

026 44 260 14
[email protected]

Openingstijden

Maandag Gesloten
Dinsdag 08:30 uur - 18:00 uur
Woensdag 08:30 uur - 18:00 uur
Donderdag 08:30 uur - 18:00 uur
Vrijdag 08:30 uur - 18:00 uur
Zaterdag 09:00 uur - 17:00 uur
Zondag Gesloten

Een fiets opbouwen


Het opbouwen van een fiets begint uiteraard met het frame. Als eerste wordt er doorgenomen welke type en maat fiets voor jou het meest in aanmerking komt. Het komt vaak voor dat de framemaat van je huidige fiets toch niet de juiste leidraad is. We bekijken op basis van je lichaamslengte en verhoudingen naar de verschillende geometrieën. En als het nodig blijkt, dan doen we een meting in onze fitruimte. Ook kun je vergelijkbare fietsen testen die we in de winkel hebben.

Als we alle stappen doorlopen hebben, maken we een kostenoverzicht (en eventueel tussentijds als er dingen wijzigen). Feit is wel, dat een fiets opbouwen met losse onderdelen vaak wat duurder uitkomt dan een fiets ‘uit de doos’. Dit komt omdat wij de onderdelen los moeten bestellen en dat heeft geen bulk-voordeel zoals alle grote fabrikanten wel hebben. We werken met veel topmerken, zoals: Roval, ZIPP, Hope, Ceramicspeed, ENVE, Alugear, 9th Wave, etc. In alle gevallen wordt er een uitvoerige Retül bike-fit gedaan, zodat we altijd de optimale maat kunnen vaststellen (frame, stuur, stuurpen, cranklengte en zadelbreedte). Het is een leuk proces waarbij we uitvoerig de tijd voor je nemen, daardoor leren we elkaar beter kennen en hebben we een gezamenlijk doel om jouw droomfiets te kunnen afleveren.

STAP 1: FRAME - TYPE FIETS EN GEOMETRIE


Grote kans dat je voorwerk hebt gedaan of zelfs precies weet wat je wilt. En zo niet, dan lopen we samen de verschillende opties door. Er zijn verschillende type-opties (race, endurance, etc) en uiteraard genoeg kleuropties. Daarnaast checken we of je de juiste maat in gedachten hebt. Het komt vaak voor dat de framemaat van je huidige fiets toch niet de enige of juiste leidraad is. We bekijken op basis van je lichaamsverhoudingen en natuurlijk je lengte de verschillende geometrieën. En als het nodig blijkt, dan meten we in onze fitruimte verschillende maten. Ook is het mogelijk om proef te rijden op een testfiets, zodat je zeker weet dat je de juiste keuze maakt.

STAP 2: GROEPSET - AANDRIJVING, VERTANDING EN SPECIFICATIES


Stap twee is vaak het bepalen van de groepset. SRAM, Shimano of Campagnolo? Elektronisch of mechanisch schakelen? 1 of 2 voorbladen en dus wel of niet een voorderailleur. Het aantal tanden van je voorbladen en de verhouding van je cassette. We verzamelen veel feedback uit onze eigen ritten en uiteraard uit die van onze klanten. Hierdoor kunnen wij je helpen met het maken van de juiste tandwielverhouding.

Ook wordt gekeken naar de vorm en ergonomie van de shifters, die kunnen erg van elkaar verschillen. Een keuzecriterium kan zijn; de 'looks' van de groepset, met name het crankstel is een erg in het oog springend onderdeel. Kettingbladen kunnen uiteraard de orginele kettingbladen zijn. Echter voor degene die wat anders wil, werken we met o.a. Absolute Black, Rotor en Alugear. 

STAP 3: WIELEN - HOOGTE EN NAAFTYPE


Bij wielen heb je de keuze uit aluminium of carbon. Vaak wordt als argument het gewicht aangehaald, maar het zijn vooral de rijeigenschappen die sterk verschillen. De kwaliteit van de naaf bepaalt vervolgens mede de soepelheid van het draaien van het wiel.

Je kunt een gemiddeld frame een enorme boost geven met mooie wielen. De hoogte van de velg is dan vaak het meest bepalend. De keuze van de hoogte heeft invloed op de windgevoeligheid. Bij een racefiets is het logischer om een wielset met hoge velg te kiezen om ook wat aero-voordeel te hebben. Hoewel het bij een gravelfiets mooi kan staan, is het niet gangbaar om een hoge velg te gebruiken. Gravelwielen hebben een grotere binnenbreedte waardoor ze robuuster zijn en er bredere banden op kunnen. En ook hier kun je bijvoorbeeld ceramische lagers kiezen die soepeler draaien.

STAP 4: COCKPIT - STUUR, STUURPEN EN ZADEL, ZADELPEN

 

Als de basis van de fiets is besproken komen we bij het bepalen van het stuur/stuurpencombinatie of een cockpit. Aluminium of carbon. Ga je gravelen, dan kun je nadenken over een stuur met wat flare (drop die iets schuin naar buiten loopt). Ervaring leert wel dat een lichte voorkant van de fiets lekker stuurt en een directer gevoel geeft.

Bij het bepalen van het juiste zadel en zadelpen is het vooral belangrijk om de positie op de fiets en de bikefit in ogenschouw te nemen. Breedte, vorm en padding van het zadel zijn belangrijk om je positie goed te houden en genoeg comfort voor de lange tochten te garanderen. Carbon rails en deck en weinig padding maakt een zadel licht maar kan het comfort verminderen.

Bij de zadelpen is er keuze: met of zonder setback (de aanhechting aan het zadel staat bij setback iets naar achteren ten opzichte van de pen). Om de krachtoverbrenging zo optimaal mogelijk te maken, kun je kiezen voor wel of geen setback. 

STAP 5: BANDEN - BREEDTE, PROFIEL


Ook kunnen we stil staan bij de bandenkeuze. Algemene stelregel is dat naast het soort ondergrond, sommige banden heel goed bij een bepaald frame of wielset passen. Let bij het maken van je bandenkeuze vooral op de breedte die past bij het type fiets, hoe breder de band, hoe minder druk en dus meer comfort (waar vroeger 23/25mm de norm was, is dat nu 28mm bij en racefiets). Denk goed na over de ondergrond als het gaat om gravelen en mixen van terrein. Hoe wisselvalliger en natter deze is, hoe meer grip je verlangt, om zo in de bochten ook nog veilig je snelheid te kunnen houden. 

STAP 6: DETAILLERING


Je kunt je fiets nog persoonlijker maken door bijzondere producten of kleurstellingen te gebruiken. Bijvoorbeeld een custom gespoten frame. We werken samen met zeer goede ‘custom paint shops’.

Er zijn ook eenvoudige manieren om de originele kleur van het frame extra uit te laten komen; met een bijzonder crankstel, wielen met speciale decals, remcalipers die een kleur hebben en een stuurlint en bidonhouders die je fiets een persoonlijke twist kunnen geven. 


Als we alle stappen doorlopen hebben, maken we een kostenoverzicht (en eventueel tussentijds als er dingen wijzigen). Denk eraan, dat een fiets opbouwen met losse onderdelen vaak wat duurder uitkomt dan een fiets ‘uit doos’. Dit omdat wij losse onderdelen moeten bestellen en dat heeft geen bulk-voordeel zoals grote fabrikanten dat kunnen gebruiken. We werken met veel top merken, zoals: Roval, ZIPP, Hope, Ceramicspeed, ENVE, Alugear, 9th Wave, etc.
In het hele proces staat de bikefit centraal, zodat we altijd de optimale maten hebben (frame, stuur, stuurpen, cranklengte, zadelbreedte en -type, setback). Het is een leuk proces waarbij we uitvoerig de tijd voor je nemen, elkaar beter leren kennen en uiteindelijk jouw droomfiets kunnen afleveren.

Zoeken
Prijs
Levertijd
Elektrisch
Soort
Frame/Instap
Merk
Kleur
17 modellen gevonden
Sorteren op: