Het licht aan het einde van het fietspad
In Nederland zijn we dol op fietsen. We fietsen naar onze werkplek, recreatief, we doen boodschappen met onze fiets en zeker in de stad is de fiets een belangrijk vervoersmiddel. We zijn er zo aan gewend dat we de mogelijke gevolgen van bepaalde verkeerssituaties onderschatten. En dat kan gezien de drukte op de weg behoorlijk gevaarlijk zijn, zeker nu de dagen korter worden en we vaker in het donker fietsen. Het maakt de verlichting van je fiets een belangrijk punt van aandacht.
Veiligheid boven alles
Goed zichtbaar zijn dus. Met name op fietspaden wordt het drukker en drukker, en ligt het tempo van het verkeer om ons heen mede dankzij e-bikes en scooters steeds hoger. De beperkte ruimte die er is moeten we met elkaar zien te delen. En zonder goede verlichting word je helemaal niet of te laat gezien. Terwijl gevaarlijke situaties eenvoudig (en goedkoop) te voorkomen zijn.
Bij aanschaf letten op!
Laat om te beginnen de ‘flutlampjes’ met de (platte) zogenaamde knoopcelbatterijtjes gerust liggen. Die bieden onvoldoende verlichting. Bovendien, zo’n leeg batterijtje is niet milieuvriendelijk. Pas ook op met een teveel aan zogenoemde ‘lumen’. Met lumen omschrijven we de maat van de totale hoeveelheid licht. Deze ‘wolk van licht’ opent letterlijk de weg die voor je ligt, maar verblindt meteen eventuele tegenliggers. Fiets je veel in de buitengebieden dan is een dergelijke hoeveelheid licht wel verstandig. In drukkere gebieden is gebundeld (en op het wegdek gericht) licht veiliger. Een sterkte van 25 lux is in de stad voldoende. Fiets je vooral langs en door donkere gebieden dan is 50 lux een prima sterkte.
Antwoord op je vragen
Vraag bij de aankoop van je nieuwe fiets naar het soort verlichting dat erop zit en of dat past bij jouw fietsplannen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je huidige fiets nog prima voldoet, maar dat de verlichting van je fiets toe is aan een upgrade. Wat je vraag ook is, onze vakmensen staan klaar voor hulp en advies.